Jak je to s tím pikolem

Každý z vás to již slyšel, že  pikolo – myšleno druh kávového nápoje – neexistuje.

Myslel jsem si, že touto myšlenkou se již nikdo nezabývá, ale když jsem viděl na facebooku rozhořčený příspěvek jednoho baristy: „už si to uvědomte, pikolo neexistuje!“, rozhodl jsem se k danému tématu vyjádřit.

Na pikolo lze pohlížet ze dvou stran. Z jedné opravdu jako název neexistuje a Ital by si takto neobjednal nebo číšník v Itálii by nechápal, co po něm chceme. Na druhou stranu tento název je již tak zažitý a zdomácnělý, že jak objednávající, tak i číšník ví, o čem je řeč. Takže když oba ví, co se objednává, tak v čem je problém?

Jde o to, že obsluha se snaží hosta „vychovávat“, ať o to stojí, nebo ne. Přitom se pozastavme u toho, kdo dnes v brněnských kavárnách obsluhuje. Obsluhu dělím na několik kategorií:

  1. nosiči – nezná, neví, káva ho nezajímá, přinese to, co si objednáte (případně něco jiného) nebo se vrátí s dodatkem, že objednané zrovna došlo. Většinou jsou to brigádníci nebo diletanti a ignoranti z řad profesionální obsluhy.
  2. Číšníci omylem – lidé, kteří dělají tuto práci, ale jaksi omylem: zrovna vyplňují stav bez práce nebo přišli na to, že obsluhovat ostatní není nic pro ně. Tak jako tak se nemají potřebu rozvíjet. Nejsou špatní, ale není to ono.
  3. Všeználkové – umí všechno, co profíci, a ještě k tomu jsou arogantní, namyšlení a slizcí. Vše ví nejlépe. Nejlépe je poznáte tak, že každé dva měsíce pracují  někde jinde.
  4. Profíci – umí, znají, zajímají se o trendy, nabídku, a hlavně o hosta. Jsou po ruce, když je potřebujete, neobtěžují, když  zrovna máte dopito a už nic dalšího nechcete. Umí nabídnout a máte pocit, že je o vás postaráno.

 

Právě všeználkové jsou ti, kteří se snaží hosta vychovávat. Nechápou však, že aby to fungovalo, musí host chtít. Přitom stačí tak málo: Říct: „Myslíte malé silné?“ Host odpoví, „ano,“ a všichni jsou spokojeni.

Setkali jste se s baristou, který Vás začal poučovat?