Od kávy z obýváku až k vlastní prodejně

Po třech letech jsme se vypracovali z “garážové” firmy (v našem případě z obývákové) a v listopadu 2018 jsme otevřeli naší první prodejnu. Ano, píši první, protože po Brnu máme v plánu otevřít další prodejnu Dokonalé kávy v Praze nebo Bratislavě.

Tento článek – blog vznikl pro naše příznivce a všem vám děkujeme za to, že s námi sdílíte naše hodnoty a to, co je pro nás důležité, pro vás je příjemné.

Při slavnostním otevření prodejny jsem zažil něco, co doposud ne. Pořád říkám a píšu to snad do každého článku, že máme ty nejlepší zákazníky na světě. Ale že nám donesete osobní dárky, dorty, domácí cukroví, no prostě něco neskutečného. Všem vám moc děkujeme, jste opravdu ti nejlepší a já slibuji, že budeme dál makat, abyste doma mohli mít tu nejlepší kávu na světě! 

Chci se s vámi tedy podělit o naše nadšení a sdílet s vámi radost, kterou máme. Tady je shrnutí našeho začátku.

Jak to začalo - myšlenka baristických kurzů

S Richardem jsme se potkali na jaře 2015. Tou dobou jsem začal podnikat v marketingu a Richard potřeboval pomoc s propagací baristických kurzů. Jak jsem se později dozvěděl, Richard byl dříve majitelem největší brněnské kavárny Savoy, kde zaškoloval obsluhu, měl na starosti výběr kávy a vše okolo ní. Zkrátka chtěl začít dělat baristické kurzy. Viděl jsem v něm člověka, který rozumí kávě, ale jinak jsme se prakticky neznali.

Věděl jsem, že chci podnikat, nejlépe mít vlastní značku kávy a když jsem potkal Richarda, můj sen začal získávat jasnější obrysy. Tušil jsem, že se naše cesty zkřížily ne úplně náhodně. Doporučil jsem mu, ať na kurzech pracuje a prodává vlastní kávu a když jsem ji následně ochutnal, měl jsem úplně jasno. Navrhl jsem mu společné podnikání.

Sice jsme netušili, do čeho se pouštíme, ale odhodlání nám nechybělo.

 Založení firmy

Půl roku jsme vymýšleli jméno pro značku kávy a firmy. Pro obojí se nám „Augarten“ jevil jako dokonalý, ale při zakládání sro nás notář vyvedl z omylu, protože byl pod ochrannou známkou jedné rakouské firmy. Po pětiminutové rozvaze jsme zaregistrovali “Houdek a Stehlík s.r.o.”. Zbývalo jen změnit název pro naši značku kávy.

Já jako markeťák jsem vymyslel „Cafe d´Elvert“. Chtěli jsme luxusní značku kávy s designem do prvorepublikového stylu. D´Elvert byl brněnský starosta z přelomu 19. a 20. století, takže nám to do sebe celé zapadalo. Chyba markeťáka však byla, že si neuvědomil, že název musí být také snadno zapamatovatelný a musí se s ním dát pracovat, což už nám dál nešlo a naši značku kávy si prakticky nikdo nepamatoval ani po dvou letech. Ale to jsme zjistili až později a změna názvu, loga atd., nás stála poměrně hodně peněz a úsilí.

Začali jsme a z počátku bylo vše super (asi štěstí začátečníků). Jedním z našich prvních odběratelů se stal Hotel Tanzberg v Mikulově, kde je spolumajitel i Marcel Ihnačák. Pro nás tehdy neuvěřitelný start, získat podnik slavného kuchaře. Elán a nadšení nám rozhodně nechybělo, viděli jsme před sebou jen skvělou budoucnost.

Nicméně první úskalí a zkoušky přišly záhy...

Oba jsme ukončili předchozí aktivity a začali jsme se věnovat naší značce kávy naplno. Vždy, když čtu něčí příběh o začátcích podnikání, nacházím tam určité podobnosti. Oba jsme byli v zásadě bez příjmu a žili z úspor, které však brzy došly. Naše firma zatím nebyla schopna nás reálně uživit oba.

To, co nás v té době drželo nad vodou, byla víra v to, co děláme. Ale z vizí se nenajíte, nezaplatíte nájem…. Začali jsme se hádat kvůli penězům. Na výplatu bylo sotva pro jednoho.

Dnes, s odstupem času, to vidím tak, že jsme se vrhli do podnikání v oboru, o kterém jsme nic nevěděli a vše jsme se museli naučit. Na druhou stranu jsme byli nepopsaný list a neměli jsme v mysli koncepty, které by nás jinak mohli brzdit.

Před námi byly první Vánoce a tehdy jsem dostal spásný nápad. Kurzy domácí přípravy espressa a cappuccina, které do té doby nikdo neznal a tak jsem zkusil oslovit slevomat.cz. Vyhodnotil jsem to tak, že máme něco, co na trhu není a slevomat má velký dosah na internetu. Povedlo se a díky nim jsme dokázali prodat prvních 60 kurzů.

Pro nás naprosto neuvěřitelné číslo a těšili jsme se na náš první kurz, který se konal v lednu 2016 v Brně. Další kurzy následovaly a za ně jsme na facebooku, slevomatu i na našich stránkách dostávali od účastníků kurzu neuvěřitelně pozitivní recenze, což nás velmi těšilo a přesvědčilo, že domácí espresso má smysl.

Naše odměna za kurzy nám reálně začala přinášet stabilní příjem. Nutno podotknout, že v té době to znamenalo odměnu ve výši minimální mzdy, ale i za to jsme byli vděční.

Přišly první prázdniny a my zjistili, že ve vedru se káva moc nepije a o dovolených se lidem na kurzu kávy nechce sedět místo třeba opalování u bazénu. Objednávky v podstatě žádné a peníze na účtu tomu odpovídaly. A mezi námi vznikla první velká krize.

Řešili jsme jestli máme naše podnikání rozpustit, jestli to má smysl. Došlo to až tak daleko, že jsme reálně uvažovali, že Richard pojede do Ameriky, aby nějaké peníze vydělal, ať můžeme pokračovat dál. Asi si dovedete představit, že vztahy mezi námi nebyly idylické.

Dnes to vnímám jako zlomový bod. Ten okamžik, který rozhodne o tom, jestli máte vůli podnikat i za cenu toho, že se krátkodobě budete mít opravdu špatně. Lidé mají tendenci většinou vidět na podnikání to pozitivní, ten má spoustu peněz, volného času, může si dělat co chce…

Ale to co se odehrává první dva roky podnikání už zná jen ten, kdo už to zažil. Na rovinu, bez pomoci rodičů bychom to asi nezvládli. Hodně také záleží na vašem okolí, jestli vás podporuje.

Sedli jsme spolu a vyjasnili jsme si, co vlastně chceme a očekáváme od sebe i našeho podnikání. Richard nakonec nikam neodjel a od té chvíle se nám pocitově začalo dařit. Na tom se dnes oba zpětně shodneme.

Začali jsme se připravovat na Vánoce 2016. Už jsme částečně věděli, do čeho jdeme, takže jsme Richardův obývák a ložnici změnili v totální sklad. Listopad a prosinec jsme měli rekordní, prodali jsme stovky kilo kávy a dokonce jsme začali už prodávat kurzy i sami bez slevomatu.

Když jsem si 24.12. sedl a ještě vyřídil jednu objednávku na dárkový poukaz na kurz, tak to byl jeden z nejúžasnějších pocitů do té doby. Celé to totiž začalo dávat smysl, že lidé oceňují naši snahu, že jsou ochotni vám zaplatit a vaše podnikání má nárok na život.

Po Vánocích jsme začali přemýšlet o stěhování, protože Richardův obývák nebyl nafukovací a navíc chtěl po dvou letech začít žít i osobní život. Reálně jsme se přestěhovali až v září do skladu na Křenové ulici v Brně. Nechali jsme se zlákat poměrně nízkým nájmem, který jsme byli tehdy schopni zaplatit a také příjemným prostředím skladu s výhledem na Petrov.

V říjnu 2017 k nám přibyl náš první brigádník Radim, který je s námi po celou dobu a už je u nás i zaměstnaný nastálo. Sklad měl velikost přes 60m2 a my jsme se smáli, že tam můžeme pořádat taneční zábavy, že tak velký sklad nikdy nezaplníme. Nicméně už na Vánoce 2017 jsme se nemohli na skladě hnout.

V lednu 2018 jsme se odhodlali k radikální změně. Uvědomili jsme si, že naše podnikání může působit na naše zákazníky nejasně a měli jsme potřebu dát srozumitelně najevo, že to, co děláme, je eshop DokonalaKava.cz. Dále máme značku kávy Dopraženo! a pořádáme kurzy, kde učíme domácí espresso, protože chceme, aby i vy jste měli dokonalou kávu.

Vzpomínám si jak mi Richard popisoval svoji vizi, jak mistr pražič napíše na čerstvě upraženou kávu lísteček s poznámkou : Dopraženo! A tak vznikl náš současný název kávy, kterou prodáváme na Dokonalé kávě.cz

Z původní představy o luxusní značce kávy jsme ustoupili a místo toho jsme se začali soustředit na luxusní kávu pro všechny milovníky kávy. Eshop DokonalaKava.cz vystupuje samostatně jako prodejce kávy, kávovarů, mlýnků, kurzů a dalšího vybavení. Zkrátka u nás najdete vše potřebné pro přípravu espressa v domácích podmínkách.

Když jsem odlétal v lednu 2018 do Thajska na vysněnou dovolenou, jako odměnu za dvou a půl leté úsilí , tak jsem měl v hlavě trochu obavu, Vánoce za námi, spousta práce před námi a ty si jedeš užívat. Mám hroznou vlastnost, že musím být neustále online a pořád musím mít přehled o tom, co se děje, ale výhoda vzdálených destinací je v tom, že buď tam není internet, a nebo je tak drahý, že musíte začít fungovat i bez mobilu.

Tři týdny jsem neměl prakticky žádné informace z Česka a když jsem se vracel, měl jsem lehké obavy, ale Richard vše zvládl skvěle, dokonce odpovídal obratem na emaily, což je naše firemní krédo – rychlost dodání a komunikace.

Po dovolené, odpočatý a plný nápadů, jsme si začali pohrávat s myšlenkou otevření kamenné pobočky Dokonalé kávy. Ač jsme si říkali, že nemáme kam spěchat, tak jsme museli, protože už v dubnu bylo ve skladu na Křenové okolo 30 stupňů a to kávě zrovna nesvědčí...

Poměrně dlouho jsme hledali optimální prostor kvůli poměru velikosti plochy, ceny nájmu a parkování. Nakonec se nám objevila přímo neodolatelná nabídka na Táborské ulici. Našli jsme přesně to, co jsme hledali. Zkrátka první týden v červnu jsme do toho šlápli a během dvou dnů se přestěhovali. Za provozu jsme rekonstruovali prostory prodejny, prakticky zůstali jen stěny, jinak se dělalo vše nanovo.

Závěrem

Máme obrovskou radost z toho, jaký máte zájem o naši kávu, o to, jak se chcete zdokonalovat v přípravě kávy a jak reagujete na naše služby.

Zároveň je to pro nás i závazek, udržet naše pojetí čerstvosti kávy, rychlost a bezchybnost doručování zásilek. Chceme se i nadále setkávat se skvělými lidmi na našich kurzech.

Chceme, abyste i vy měli dokonalou kávu!

Jan Houdek