Co odhalí nápojový lístek

Jak vnímáte nápojový lístek? Berete jej jako něco, co je nutné, abyste si mohli objednat, nebo je to pro vás součást identity podniku? Pro mě je to to druhé. Dle mého názoru dokáže nápojový lístek odhalit, co asi obsluha za chvilku přinese, nebo ještě lépe napoví, jak se budete v kavárně cítit.

 Nápojový lístek jako vizitka

Jestliže kavárna myslí své působení vážně, musí se něčím prezentovat. Nechci zabíhat do marketingu, ale co prozradí o kavárně více, nežli její nápojový lístek? Je to v podstatě vizitka. Říká: vítám Vás u nás doma, podívejte se, co nabízíme. Když se poprvé prezentujete před někým, také se snažíte o co nejlepší první dojem. Na obchodní jednání také nepůjdete v otrhaném oblečení. Prostřednictvím menu kavárna zároveň prezentuje styl, který je jí vlastní, a ukazuje, na koho cílí.

A ta čeština! Expreso, preso, kapučíno, late makiato apod. Nejsem úplně zastáncem přejímání cizích názvů za každou cenu, ale pro některé nápoje existují ustálené výrazy, tak je, prosím, používejme správně. Jak asi umí připravit kávu v kavárně, kde mi nabízí preso už v nápojovém lístku?

ihnacak_2

Otrhaný, rozpadající se lístek není in

Velmi často se při obchodních jednáních v kavárnách setkávám s lístky typu „salátové vydání“, v horším případě některé strany úplně chybí. Otrhané rohy, pokrčený papír nebo lístek s kolečkem od kávy bohužel podniku na prestiži nepřidá. Chápu, že udržet lístek v optimálním stavu po delší dobu není jednoduché, ale vše souvisí s výběrem materiálu již na začátku, když přemýšlím o jeho koncepci. Nemohu si přece myslet, že tenký nevoskovovaný papír vydrží déle než týden. Musím zvážit, jestli budu mít stálou či sezonní nabídku, nebo spíše týdenní akce.

Lístek nemáme, za barem je tabule s nabídkou

Platím v kavárně za servis, ale mám stát u baru jako ve fast foodu a číst si, co si dám? Chápu, že je to možná módní, ale to neznamená, že je to správné. Hodně podniků řekněme alternativnějšího rázu tohle používá. Budu velmi rád, pokud si tenhle přístup zachovají pouze alternativní podniky, jelikož pak už chybí jen objednávání u pokladny. Ono se totiž zákazníkovi může stát, že než dojde ke stolu, zapomene, co chtěl − a může jít stát frontu na lístek znova.

Je tu ještě jedna věc čistě ekonomická. Jestliže jdu do kavárny, předpokládám, že zaplatím za kávu přibližně 40 korun. Pokud bych si však měl vybírat z tabule u baru, můžu jít rovnou k automatu, kde je káva za patnáct. Přece ve chvíli, kdy navštívím kavárnu, očekávám kromě produktu také službu od A do Z.

Papír zalisovaný v igelitu

Ano, použít laminovačku je jednoduché, ale to si myslím také o podniku, který se takto prezentuje. Na venkovních zahrádkách takový styl ještě do jisté míry dokážu pochopit, ale celosezónně? Mnoho lidí asi namítne, že v jednoduchosti je krása, ale zde bych o kráse opravdu nemluvil.

 

Ilustrační obrázky? To snad ne…

Není to tak dávno, co jsem takový lístek držel v ruce v jedné kavárně v centru Brna. Upřímně, nevěděl jsem, jestli si kavárna myslí, že neumím číst anebo nevím, jak vypadá víno, pivo a mátová limonáda. Nejvíc jsem se pobavil u obrázku espresa – bez pěny. Když už chci použít obrázek do nápojového lístku, tak pouze jako podkres, nikoliv ukázku toho, co prodávám.

Jak je to správně?

Přesný návod neexistuje. Vše záleží na typu podniku, na koho cílí, co nabízí, kde se nachází… Těch faktorů je opravdu hodně. Takové základní pravidlo by mohlo být, že na úvodní stránce prezentuji to, co je pro mě typické, čím se liším, co doporučuji, aby si host dal. Povídání o kavárně je fajn zpříjemnění, ale jen pokud zákazníka zajímá, takže patří spíše na závěr lístku jako bonus. Dále tu máme nepsané pravidlo, že dražší věci se prezentují v horní části lístku, případně na pravé straně, protože tam se lidé více dívají. Pokud máte nabídku opravdu kvalitních vín, vůbec se nebojte vložit do menu samostatný list s nimi. Přirozenou reakcí totiž je, že jako první si přečtu to, „co na mě vypadne“ − považuji to totiž za cosi jedinečného.

Jídelní lístek je opravdu vizitkou podniku. Každý má jiné požadavky, tudíž se mnou nemusíte ve všem souhlasit. V zásadě jde o to, že člověk má již při výběru nápoje cítit atmosféru. Ne, že by ji celou vytvářel lístek, ale významně ji umocňuje. Důležité je, aby se vám v podniku prostě líbilo.

Jan Houdek

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.