Každý z vás to již slyšel, že pikolo – myšleno druh kávového nápoje – neexistuje.
Myslel jsem si, že touto myšlenkou se již nikdo nezabývá, ale když jsem viděl na facebooku rozhořčený příspěvek jednoho baristy: „už si to uvědomte, pikolo neexistuje!“, rozhodl jsem se k danému tématu vyjádřit.
Na pikolo lze pohlížet ze dvou stran. Z jedné opravdu jako název neexistuje a Ital by si takto neobjednal nebo číšník v Itálii by nechápal, co po něm chceme. Na druhou stranu tento název je již tak zažitý a zdomácnělý, že jak objednávající, tak i číšník ví, o čem je řeč. Takže když oba ví, co se objednává, tak v čem je problém?
Jde o to, že obsluha se snaží hosta „vychovávat“, ať o to stojí, nebo ne. Přitom se pozastavme u toho, kdo dnes v brněnských kavárnách obsluhuje. Obsluhu dělím na několik kategorií:
- nosiči – nezná, neví, káva ho nezajímá, přinese to, co si objednáte (případně něco jiného) nebo se vrátí s dodatkem, že objednané zrovna došlo. Většinou jsou to brigádníci nebo diletanti a ignoranti z řad profesionální obsluhy.
- Číšníci omylem – lidé, kteří dělají tuto práci, ale jaksi omylem: zrovna vyplňují stav bez práce nebo přišli na to, že obsluhovat ostatní není nic pro ně. Tak jako tak se nemají potřebu rozvíjet. Nejsou špatní, ale není to ono.
- Všeználkové – umí všechno, co profíci, a ještě k tomu jsou arogantní, namyšlení a slizcí. Vše ví nejlépe. Nejlépe je poznáte tak, že každé dva měsíce pracují někde jinde.
- Profíci – umí, znají, zajímají se o trendy, nabídku, a hlavně o hosta. Jsou po ruce, když je potřebujete, neobtěžují, když zrovna máte dopito a už nic dalšího nechcete. Umí nabídnout a máte pocit, že je o vás postaráno.
Právě všeználkové jsou ti, kteří se snaží hosta vychovávat. Nechápou však, že aby to fungovalo, musí host chtít. Přitom stačí tak málo: Říct: „Myslíte malé silné?“ Host odpoví, „ano,“ a všichni jsou spokojeni.
Setkali jste se s baristou, který Vás začal poučovat?
Richard Stehlík