Jak začít s kavárnou: kávovar
Srdce každé kavárny - kávovar
Představte si, že dostane nabídku možnosti pronájmu kávovaru za 20 kg odběru kávy měsíčně. Podepíšete smlouvu na 3 roky a jste rádi, že máte nejnovější kávovar na trhu. Ovšem se lehce může se stát, že zákazníkům káva nebude chutnat, a vy jste nuceni změnit dodavatele. V tu chvíli máte velký problém, jelikož už máte smlouvu na 3 roky. Káva je váš nejdůležitější produkt, a vy musíte reagovat na poptávku zákazníků. Je lepší si vzít úvěr v bance, jelikož pak bude kávovar váš. Rozumíme, že investice na začátku podnikání je velká a vy si chcete finančně ulevit, ale je to položka, která vás stejně časem dožene.
Dobrá možnost, jak ušetřit je koupit použitý kávovar. Tuto možnost doporučujeme, ale kupujte kávovar zapojený! Vyvarujte se kávovarům, které měsíce stojí nezapojené. Je důležité si produkt vždy vyzkoušet a udělat si z něj kávu, abyste věděli jak funguje a pokud má nějaké nedokonalosti. Pohlídejte si možnost záruky. Podle zákona máte záruku 6 měsíců. Nezapomeňte si udělat smlouvu, kde si záruku upřesníte. Předejdete pak sporům o možnosti opravy. Také koupě tzv. bez papíru není dobrou volbou, jelikož budete potřebovat kávovar v účetnictví. Potřebujete kávu, kterou odebíráte na něčem dělat. Zkoušet obhajovat, že děláte turka je nesmysl.
Nejlepší je si koupit nový kávovar. Je to na začátek velká investice, ale budete mít jistotu, že jste si vybrali správně, záruku, servis a případnou podporu v rámci instalace. Pozor na nabídky tzv. garážistů - většinou jsou to firmy, které začínají a pak se vám může lehce stát, že po pár měsících potřebujete opravu a firma už nemusí vůbec existovat. Vybírejte proto u profesionálních prodejců, kde si kávovar můžete vyzkoušet a dostanete servis.
Parametry
Jedna, dvě nebo tři?
Počet hlav neboli skupiny. S takovými názvy se běžně v praxi setkáte. Znamená to, kolik má kávovar pák. Ve výběru se orientujte kolik káv chcete naráz udělat. Je zbytečné mít velký kávovar se třemi hlavami, když mám malé pekařství nebo bistro, kde je káva pouze doplněk k prodeji. Je to velká investice a velký kávovar navíc spotřebuje více místa a energie. Proto zkuste odhadnout kolik káv denně asi uděláte a podle tohoto výchozího parametru se ve výběru orientujte.
Jedno skupinový kávovar (s jednou pákou) je vhodný do malých bister, espresso barů, pekáren, kde je odběr asi 50 káv denně. Tento kávovar budete moci dát do klasické zásuvky. Není proto potřeba měnit zásuvky. Dvou skupinový kávovar bychom volili do kavárny, kde se udělá stovka káv denně, z tohoto důvodu je dobré mít dvě hlavy, jelikož zákazníci nebudou muset na svou kávu čekat. Jakmile vyčerpáte vodu v bojleru, teplota bude kolísat, a to negativně ovlivní extrakci a budete se trápit u šlehání mléka. Tyto kávovary jsou náročnější na energii i vaši peněženku, ale při velkém objemu káv je tato investice nevyhnutelná. Také si dejte pozor na zásuvku. Je možné, že budete potřebovat napětí 380 W.
A nakonec největší kávovary se třemi pákami. Je to velká show, která hravě zvládne vyšší stovky káv denně. V českých podmínkách je vhodný na míst s velkou koncentrací lidí, třeba na letiště nebo velké nádraží. Pro klasickou kavárnu ve městě je takový stroj pravděpodobně zbytečná investice.
Objem bojleru
Dalším důležitým parametrem je objem bojleru. Je to o tom, jakou máte pohotovostní zásobu vody. Pokud máte kavárnu v horách, kde je velká poptávka po čaji, bude pro vás objem bojleru zásadní. Pokud máte nedostatečný bojler, bude vám kolísat teplota, chuť kávy nebude ideální a budete mít problém s pěněním mléka. Pokud víte, že děláte velké kávy a čaje, volte co největší objem bojleru.
Volumetrika
To, s čím se můžete setkat, a dělá to velký rozdíl mezi domácím a profesionálním kávovarem, je volumetrika. Je to v podstatě takový časovač. Pro baristu to v praxi znamená, že po zapnutí extrakce může od kávovaru odejít a kávovar extrakci sám vypne. Tato funkce umožňuje efektivní využití času, kdy barista nemusí stát u kávovaru a ručně sám po určité době extrakci vypínat. Místo toho si může jít namlít další kávu, uklidit kolem kávovaru nebo našlehat mléko. Výrazně to eliminuje časové prostoje a zákazník nemusí na kávu dlouho čekat. Kávovar bez této funkce bude levnější, ale berte to jako investici, která vám ušetří čas a zefektivní provoz.
,,Kávovar prodává’’
Určitě jste tuto frázi už někdy slyšeli. My s tímto tvrzením určitě souhlasíme. Když zkušený kávomil vejde do kavárny, kde ještě nebyl, jako první se dívá na kávovar a jak pracuje barista. Vybírejte kávovar tak, aby byl co nejzajímavější, ale zároveň bude sedět do vašeho konceptu. Pokud jste kavárna založená na turistech a neopakovaných návštěvách, máte pár vteřin na to zákazníka zaujmout, aby si vybral právě vás. Dobrý kávovar v krásném prostředí budí důvěru. Pokud jste kavárna založená na pravidelných návštěvách, tak můžete na kávovaru ubrat. Věří vám, že káva kterou děláte je kvalitní a nemusíte je ohromit extravagantním strojem.
Design
Tímto se dostáváme k designu kávovaru. Jak již bylo zmíněno, měl by sedět do konceptu a prostředí vaší kavárny. Je to velmi stěžejní faktor. Zákazník se musí ve vašem prostoru cítit dobře a mít ve vás důvěru. Pořídit červený kávovar do zeleně laděné kavárny není ideální, pokud to samozřejmě není vyloženě záměr vašeho celého konceptu. Také se zaměřte na umístění kávovaru. Některé mají hezčí záda a krásně podsvícené logo, které by byla škoda schovat ke stěně. Některé mají hezčí předek a vidíte příjemně na práci baristy. Berte v potaz to, že když ukazujete zákazníkovi zadní stranu kávovaru, neuvidí příparavu kávy, ale také neuvidí nepořádek, který se spolehlivě při vyšší vytíženosti vytvoří. Pokud ukazujete přední stranu, budí to důvěru, protože zákazník na přípravu vidí. V takovém případě je důležité udržovat extrémní pořádek.
Kávovar je zároveň velká investice do marketingu. Estetičnost je nesmírně důležitá na propagaci a celkovou sledovanost vašeho účtu. Jelikož velká část rozpočtu firem je marketing a mzdy, vy můžete díky svému jedinečnému kávovaru ušetřit. Máte přednost, která na sítích budí pozornost potencionálních zákazníků.
Káva co chutná
Dalším parametrem, co vám ovlivní výběr kávovaru je káva samotná. Zaměřte se na požadavky většiny vašich budoucích zákazníků. Čekají spíše klasické italské pražení (hořkou kávu) nebo tíhnou k modernímu stylu světlého pražení s vyšší kyselostí a ovocnými tóny? Tady se podívejte na svůj koncept. Pokud plánujete usedlejší kavárnu v malém městě, tak doporučujeme primárně tmavý styl pražení a můžete doplnit světlou kávou. V moderní městské kavárně se poptávka po světlé a tmavé kávě rovná. Zároveň myslete na to, že světle pražená káva je náročnější na teplotu a obecně přípravu. Proto budete potřebovat lepší technologii. Záleží na nastavitelnosti teploty vody, profilace tlaku a dalších aspektech. Ideální je mít dva mlýnky, kdy je jeden nastavený na tmavou kávu a jeden na světlou. Může se stát, že se bude koncept v průběhu let měnit, takže hledat kávovar s nastavitelnou teplotou vody je investice do budoucna.
Technologie
Nastavitelná teplota vody je pouze jedna z mnoha technologických vychytávek, dále můžete využít třeba technologii Easy Cream, která je schopna sama napěnit mléko bez lidského faktoru. Důležité je myslet na to, že investice do extra technologie je vždy nákladnější než pouze základní výbava. Funkce Easy Cream je ideální, když máte problém sehnat profesionálního baristu. Jeho práci napěnění mléka zkrátka nahradí stroj, a vy pouze mléko nalijete. Je důležité zvážit vaše možnosti, a na základě toho si vybrat správnou cestu. Baristické znalosti vždy můžete doplnit například baristickým kurzem. Pro zákazníka bude vždy příjemnější, když mu kávu připraví barista a ne pouze stroj.
Profilace tlaku
Další z možností je profilace tlaku při přípravě kávy. Obecně tlak v kávovaru má 9 barů. Na kávovaru s touto funkcí jste schopni upravit tlak z např. 9 barů na 13 během extrakce. Pokud máte možnost být za barem sami nebo máte profesionála, tak je dobré tuto funkci využít. Pokud máte standardní obsluhu, tuto funkci nevyužijete.
Tohle nahrazování baristy neexistuje pouze u technologie kávovaru. Lze využít také pomoc příslušenstvím. Skvělým pomocníkem do náročnějších provozů je automatické pěchovadlo, které se postará o rovnoměrné pěchování, a tím i kvalitní extrakci a chuť. Můžete si pořídit kvalitní mlýnek s uchováváním teploty, abyste nemuseli během dne upravovat nastavení. Mít stálé podmínky, jako hrubost mletí a intenzita pěchování, je nesmírně důležité k udržování stálé kvality kávy a spokojenosti zákazníka.
Cena
Posledním parametrem je cena. Když začínáte podnikat a otvíráte si bistro, pekárnu nebo kavárnu, celková investice je v řádech statisíců ne-li miliónů korun. A často se stává, že si zákazník stanoví na kávovar rozpočet na padesát tisíc korun. Jenže si neuvědomuje, že kávovar je součástí celého konceptu a může být rozhodujícím faktorem o úspěchu podniku. Tak proč se limitovat rozpočtem, když rozhodující pro výběr by měly být parametry - co daný kávovar umí a co od něj zákazník potřebuje. Chcete dělat věci pro zábavu nebo profesionálně, aby vás živilo? Nejmenší investice pro profesionální kávovary je cca 70 000 Kč. Když budete chtít dělat velkou parádu a plánujete náročnější provoz, tak bude investice podstatně vyšší. Pokud vás rozpočet nelimituje, tak kávovar za půl milionu je taky reálný. Velmi záleží na vašich požadavcích a možnostech. Pokud s výběrem potřebujete poradit, neváhejte se na nás obrátit. Jak osobně na prodejně v Brně nebo telefonicky. Číslo a adresu najdete tady.